کاهش سطح اسید اوریک با کمک دارو، فوایدی برای سلامت کلیه های افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ندارد

22 نوامبر 2019- بیماری کلیوی دیابت به طور بالقوه یکی از مهمترین عوارض طولانی مدت دیابت است که زندگی افراد را بکلی تغییر می دهد و آنها را ناتوان می نماید. از آنجایی که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 از سنین پایین تری به این بیماری مبتلا می شوند، نسبت به افراد مبتلا به نوع 2 در معرض خطر بویژه بالاتری برای ابتلا به بیماری کلیوی قرار می گیرند.

مطالعات قبلی نشان داده است که در افراد مبتلا به دیابت نوع یک، سطح اسید اوریک بالاتر در خون با خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کلیوی همراه است. بنابراین در مطالعه ای که اخیراً در نشست سالانه ی انجمن نفرولوژی آمریکا ارائه شد، محققان نتایج استفاده از دارو برای کاهش سطح اسید اوریک را بر بیماری کلیوی این گروه از بیماران ارائه نمودند.

همانطور که در بیانیه مطبوعاتی مرکز دیابت جاسلین در بوستون آمده است، برای مطالعه ی پیشگیری از از دست دادن زودهنگام کلیه ها در دیابت(PERL) ، از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و بیماری کلیوی خفیف تا متوسط ​​ در 16 مکان مختلف در ایالات متحده ، کانادا و دانمارک ثبت نام شد. شرکت کنندگان به طور تصادفی به مدت سه سال، یا تحت درمان با آلوپورینول،- یک داروی عمومی برای کاهش سطح اسید اوریک خون - و یا تحت درمان با دارونما (قرص غیرفعال) قرار گرفتند.

با وجود کاهش میزان اسید اوریک خون شرکت کنندگانی که آلوپورینول دریافت می کردند، هیچ تغییری در کاهش سرعت پیشرفت بیماری کلیوی در این افراد مشاهده نشد. در حالی که این نتایج ناامید کننده بود، اما به طور قطعی به یک سؤال مهم علمی پاسخ داد. در حالی که شرکت کنندگان دیگر آلوپورینول یا دارونما را مصرف نمی کنند، همچنان تحت پیگیری برای بررسی تأثیر تأخیری ناشی از این مداخله قرار دارند، همچنین محققان به طور گسترده بر چگونگی پیشرفت بیماری کلیوی دیابتی این افراد با گذشت زمان، نظارت می کنند تا به بینش جدیدی در مورد عواملی که این روند را تحت تأثیر قرار می دهند، دست یابند.

دکترAlessandro Doria ، استاد پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد ، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ما یک بیوبانک شگفت انگیز از نمونه های این افراد در طول مطالعه جمع آوری کرده ایم که می توان بر اساس آن، نشانگرهای زیستی اندازه گیری شده در آن نمونه ها را با پیامدهای بهداشتی طولانی مدت مقایسه و بررسی نمود. هرچه پیگیری طولانی تر باشد، قدرت مطالعه بیشتر می شود.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/blog/no-kidney-benefit-in-type-1-from-reducing-uric-acid-levels-study/